Sources

BBC, November 2022, What impact is Brexit having on the UK economy?

[https://www.youtube.com/watch?v=PgIiElL-AFw]

Euronews, January 2023, Poll for UK newspaper finds almost two-thirds of sample want another Brexit vote.
Viewed April 2023.
[https://www.youtube.com/watch?v=YIC906UhCXA]

Financial Times, November 2022, The Brexit effect: how leaving the EU hit the UK.

[https://www.youtube.com/watch?v=wO2lWmgEK1Y]




Template

Hent skabelonen til besvarelsen ved at klikke her: Template

Skabelonen indeholder sidehoved til dine eksamensoplysninger og felter til besvarelse af opgaverne. Husk at udfylde sidehovedet.


Assignment 4B

The 'new normal' for Britain? Poverty and destitution

Write an analytical essay in which you analyse the opinion article The ‘new normal’ for Britain? Poverty and destitution published in The Independent.

Write the analytical essay in English and give it an appropriate title.

Word count: 800-1200 words

Your essay must include references to the article.

Use the following source:

The ‘new normal’ for Britain? Poverty and destitution (by Hannah Fearn, The Independent (pdf)






Assignment 4A

The Impact of Brexit

You are a student at the University of Bristol. You have been asked to give a speech to a group of international students at the university on issues raised in the UK debate after Brexit.

Write the manuscript for the speech in English and give it an appropriate title.

Word count: 800-1200 words

Your manuscript must include references to the source material.
All applied sources must be documented.

Use the following sources (one text and four video clips):

TEXT

HM Government - The benefits of Brexit (pdf)

VIDEOS

What impact is Brexit having on the UK economy?

(video, 05:30)

Brexit cost the UK billions in lost trade and tax revenues, research finds.

(video, 02:49)



Poll for UK newspaper finds almost two-thirds of sample want another Brexit vote.

(video, 00:56)

The Brexit effect: how leaving the EU hit the UK.

(video, 04:20)






Assignment 4

Answer either assignment 4A or assignment 4B.




Assignment 3

Du er ansat hos Dover Fresh Fish Exporters, som har problemer med bureaukrati på grund af Brexit, som bl.a. omfatter udgifter til ekstra administration, udfyldelse af toldpapirer og stigende transportomkostninger.

Du skriver derfor en e-mail til en af dine tyske kunder, British Finefish Import GmbH, hvor du gør rede for dine udfordringer og forbereder kunden på prisstigninger i de kommende måneder.

I din e-mail giver du oplysninger om:

  • dine udfordringer
  • kommende prisstigninger
  • ændrede leveringstider
  • dine forslag til det fremadrettede samarbejde

I din besvarelse skal du anvende og fremhæve følgende:

  • et verballed i futurum

  • et modalverbum, der udtrykker nødvendighed

  • et utælleligt substantiv


Skriv e-mailen på engelsk til Günther Schneider på gs@bfi.de 

Underskriv e-mailen som Jane Doe eller John Doe.

Omfang 200-250 ord



Assignment 2

Besvar opgave a) og b) med udgangspunkt i nedenstående billede, og foretag en syntaktisk analyse af sætningen i opgave c).

Brug relevant grammatisk terminologi. 

a) Skriv en sammenhængende tekst om billedet på 75-100 ord. Anvend og fremhæv tre relative pronominer med fed skrift.

b) Forklar, hvilken funktion de anvendte relative pronominer har i din tekst.

c) Foretag en syntaktisk analyse af nedenstående sætning:

But poverty in Britain isn’t an entirely new problem.

Vær opmærksom på, at alle sætningsled ikke nødvendigvis forekommer.

National Geographic, PHOTOGRAPH BY SEAN POLLOCK



Assignment 1

Lyt til reklamevideoen ”Ed’s Heinz Ad”.

Husk at skrive din besvarelse i Template.

Besvar både opgave a og b.

  1. Find, og skriv fire forskellige verballed i simpel tid.
    Angiv hvert verballeds tid.

  2. Find, og skriv fire forskellige sammensatte verballed.
    Angiv hjælpeverbum og hovedverbum for hvert sammensat verballed. 





Henvisninger til tekst, video- og lydklip

Hvis du citerer, skal du angive kilde.

Alt anvendt materiale skal være engelsksproget og angives med kildehenvisninger. Til forklaring af grammatiske opgaver kan materialerne være på dansk.

Generel skabelon for henvisninger til tekster

Alle henvisninger angives i fodnoter eller parentes.

Ved assignments med én tekst kan henvisninger angives i parentes inde i teksten:

(l. 34): ved én linje
(ll. 35-37): ved flere linjer

Henvisning til kilderne (sources) i opgavematerialet:
“Support for gun control just hit its lowest point in almost a decade” (l. 15 eller ll. 15-17)

Henvisning til videoer i kilderne (sources) i opgavematerialet:
”Why Americans Love Guns” (01:23-02:12)

Ved evt. brug af materiale fra undervisningen skal den originale kilde angives.

Tekster i opgavesættet

Teksternes ortografi og tegnsætning følger forlæggene. Trykfejl er dog rettet.
Opsætningen følger ikke nødvendigvis forlæggene. Dog følges forlægget nøje, hvor opsætningen på den ene eller anden måde indgår i opgaven.



Vejledning til opgavesættet

Du skal besvare følgende Assignments:

  • Assignment 1-3
  • Assignment 4A eller Assignment 4B

Tekster til Assignment 4

4A: manuscript for a speech

"The benefits of Brexit" (2022), a report from HM Government

"What impact is Brexit having on the UK economy?" (2022), a video from BBC

"" (2023), a video from ITV News 

"Poll for UK newspaper finds almost two-thirds of sample want another Brexit vote" (2023), a video from Euronews

"The Brexit effect: how leaving the EU hit the UK" (2022), a video from Financial Times

4B: analytical essay - non-fiction

"The 'new normal' for Britain? Poverty and destitution" (2022), an opinion article from The Independent

Vejledning til opgaverne og skabelon

Den samlede eksaminationstid for Assignment 1-4 er fem timer.

Det anbefales, at du skriver din besvarelse i skabelonen, som ligger under Template i menuen til venstre.

Besvarelsen afleveres i ét dokument med opgaverne i rækkefølgen 1-4.

OBS: Vær opmærksom på ikke at nævne dit eget navn i din opgavebesvarelse, hverken i sidehovedet eller i Assignment 4.



Engelsk A

Fredag den 11. august 2023

The Impact of Brexit


Kl. 9.00-14.00